Abstract:
Kesihatan mental dan implikasi terhadap kualiti pembelajaran dalam kalangan pelajar universiti telah menjadi topik global sejak pandemik COVID-19 berlaku. Oleh itu, matlamat kajian ini ini adalah untuk mengenal pasti hubungan status kesihatan mental dan kualiti pembelajaran pelajar UMS ketika pandemik COVID-19. Kajian berbentuk kuantitatif ini menggunakan kaedah tinjauan deskriptif melalui soal selidik. Kaedah persampelan mudah telah digunakan untuk mendapatkan381 orang pelajar sarjana muda dari UMS sebagai sampel kajian. General Health Questionnaire 12(GHQ-12) digunakan bagi mengukur status kesihatan mental pelajar dan mempunyai tiga dimensiiaitu 1) Kebimbangan dan Kemurungan, 2) Disfungsi sosial dan 3) Kehilangan Keyakinansementara Online Learning Readiness Scale (OLRS) digunakan bagi mengukur tahap kualitipembelajaran pelajar dan mempunyai lima dimensi iaitu 1) keberkesanan diri terhadap komputerdan internet, 2) embelajaran secara kendiri, 3) kawalan pelajar 4) motivasi untuk belajar, dan 5)keberkesanan berkomunikasi dalam talian. Dapatan kajian mendapati bahawa pelajar sarjanamuda UMS mempunyai kesihatan mental berisiko tinggi dan bersedia mengikuti pembelajarandalam talian sepanjang pandemik COVID-19. Hasil kajian turut menunjukkan tidak terdapathubungan yang signifikan dan positif antara status kesihatan mental dam kualiti pembelajarandalam kalangan pelajar sarjana muda UMS semasa pembelajaran dalam talian sepanjang pandemik COVID-19.